Start Wiedza Kartografia
Kartografia PDF Drukuj Email
Wpisany przez Elg`cahlxukuth   
sobota, 25 kwietnia 2015 08:26

Wymagane przedmioty, Tworzenie map, Korzystanie z map, Nauka


- Witam na pierwszej lekcji Kartografii. Wielu rzeczy musicie się tu nauczyć. Rysować mapy, odczytywać je, dbać o nie itp. itd. Przykładajcie się do tego bo nie znoszę partactwa. – rzekł nowy nauczyciel, poczym ciągnął dalej – Zaczniemy od czegoś prostego. Jak mniemam każdy z was posiada pewną wiedze o geografii więc liczę, że poradzicie sobie z umiejscowieniem na mapie świata pewnej okolicy.
Skończywszy wypowiadać te słowa, wychudły kartograf rzucił na stół mapę z ogromnym jeziorem pośrodku pustyni. Domyślał się iż połowa z nich nawet nie wiedziała gdzie się znajduje jakakolwiek pustynia, a ta szczególna już na pewno, uśmiechnął się w duchu i zagrzmiał.
- No i co?!? Słucham! Nie mówcie mi że nie wiecie gdzie to miejsce się znajduje – krzyczał po uczniach nawet nie próbując oszczędzić im przy tym deszczu śliny która wydobywała się z jego ust z każdym słowem. – Ty! Tak ty! Mów! – wskazał na młodego blondyna siedzącego pośrodku sali.
- Ja..... Ja..... Ja .... – zaczął się jąkać – Ja nie wiem – dodał szeptem.
- Co?!? Coś ty powiedział? Wyjdź i wróć jak się dowiesz ale już!!! – rozkazał wskazując palcem drzwi.
- Przepraszam – odpowiedział młodzian ze łzami w oczach – Ja naprawdę przepraszam, ale takiego miejsca to chyba nie ma.
- Tak? A czemuż tak sądzisz? – zapytał spokojnym głosem belfer w który wkradło się zaciekawienie.
- Bo nie wiele jest pustyń, a i ich topografia, jak i ukształtowanie jest proste, lecz na żadnej z nich nie znajduje się tak wielkie jezioro ani oaza – z każdym słowem obniżał się ton jego głosu aż w końcu niemal bezgłośnie poruszał ustami.
- Co zatem przedstawia ta mapa? Czy coś ci to przypomina?
- Geograficznie umieściłbym ten obszar gdzieś na terenach znanych jako Lahlit, lecz nie ma tam takiego jeziora. – począł rozmyślać na głos – Mapa może być albo bardzo stara i przedstawia coś co już nie istnieje, albo ktoś sobie żart robi.
- Żart mówisz? No cóż twoja wiedza istotnie cię nie zawiodła. Miejsce wskazałeś poprawnie. Co zaś się tyczy tego co przedstawia to powiem wam iż znaleziono ją przy zwłokach pewnego poszukiwacza skarbów który padł z odwodnienia. Czy już coś wam świta?
- On pewnie szedł do tego jeziora aby znaleźć wodę – podniosły się głosy na Sali.
- Zgadza się – przytakną nauczyciel – Lecz czemu go tam nie było?
- Może ktoś źle narysował mapę – szybko odpowiedział niski i krępy rudzielec.
- Nie! – krzycząc niemal w twarz podlotkowi zdzielił go ręką przez ucho – Jeszcze nie widziałem tak nieudolnego kartografa i gwarantuje że takiego nie ma! Czy ktoś jeszcze ma jakieś genialne pomysły? – zapytał już spokojnie – Nikt? – rozejrzał się po zebranych – A więc powiem wam i zapamiętajcie to jako że jest to jedna z głównych zasad którym będziecie hołdować. Nigdy ale to nigdy NIE JEDZCIE NAD MAPĄ – rzuciwszy te słowa wyszedł.
Gdy porywczy kartograf wyszedł z sali uczniowie jeszcze raz spojrzeli na mapę i dopiero teraz zauważyli iż jezioro okazało się zwykłą plamą tłuszczu wymieszaną z sosem. Żaden z nich nie sądził że posiłek podczas drogi można przypłacić życiem, lecz teraz już będą pamiętać – na pewno.



Znalezienie drogi czy to do domu czy do skarbu zawsze było przydatną umiejętnością. Rysowanie map jest tylko niewielkim dodatkiem do umiejętności ich odczytywania, w celu poszukiwania skarbu.



Wymagane przedmioty


Pióro kartografa – Niezbędne narzędzie służące do kreślenia map.
Sprzedawane przez: Kartografa
Wytwarzane: Przy użyciu umiejętności Majsterkowanie.

Czyste zwoje – Są doskonałym materiałem do rysowania map. Każdy kartograf rywalizuje ze skrybą w celu zdobycia tego materiału.
Sprzedawane przez: Kartografa, Maga, Skrybę
Wytwarzane: nie

Mapa – Czysta mapa przeznaczona do zapełnienia przez utalentowanego kartografa.
Sprzedawane przez: Kartografa
Wytwarzane: nie

Sekstans - Przedmiot do określania dokładnych współrzędnych miejsca, w którym się znajdujemy. Pomaga znaleźć drogę do skarbu.
Sprzedawane przez: Majstra
Wytwarzane: Przy użyciu umiejętności Majsterkowanie.


Tworzenie map


Aby stworzyć mapę należy kliknąć dwukrotnie na pióro kartografa, a następnie wybrać z pojawiającego się menu rodzaj mapy jaką chcemy narysować. Należy pamiętać aby uprzednio zaopatrzyć się w czyste zwoje lub mapy, które podobnie jak pióro kartografa muszą znajdować się w plecaku.

W zależności od naszej biegłości w tej sztuce możemy narysować następujące mapy:

Rodzaj mapy       
Wymagany poziom umiejętności
Mapa regionu 0
Mapa miasta 25
Mapa mórz 35
Mapa świata 50


Jeżeli powiedzie się nam rysowanie w naszym plecaku pojawi się mapa.


Korzystanie z map


Wszedłszy w posiadanie mapy prowadzącej do skarbu musimy ją najpierw odczytać aby móc zorientować się, gdzie zakopany jest obiekt naszego pożądania. W celu odczytania mapy należy kliknąć na nią dwukrotnie.
Wyróżniamy sześć poziomów map, do odczytania mapy z danego poziomu wymagany jest odpowiedni poziom kartografii.
Zestawienie map i wymaganego poziomu umiejętności obrazuje poniższa tabela:

Poziom
mapy*
Nazwa mapy Wymagany
poziom
umiejętności
1 Plainly Drawn (prostacka) 27
2 Expertly Drawn (fachowa) 71
3 Adeptly Drawn (mistrzowska) 81
4 Cleverly Drawn (pomyslowa) 91
5 Deviously Drawn (pokretna) 100
6 Ingeniously Drawn (genialna) 100

*Im wyższy poziom mapy tym większy skarb jest do wykopania

 

Skrzynie ze skarbem są najczęściej zamknięte i próżno szukać w ich pobliżu klucza. Można jednak skorzystać z umiejętności otwierania zamków, której wymagany pułap wzrasta wraz z poziomem mapy i skarbu.

Kartografia jest bardzo poręczną umiejętnością dla posiadaczy łodzi. Zaznaczywszy swój kurs na mapie mórz, oddajemy łódź we władanie sternikowi. Pokieruje on łodzią według zaznaczonego kursu.
Aby zaznaczyć kurs na mapie, należy: kliknąć na nią dwukrotnie, następnie kliknąć na napis „plot course” po czym kliknąć raz w miejsce do którego chcemy płynąć. Takich miejsc można zaznaczyć bardzo dużo, będą one numerowane kolejno. W takcie zaznaczania pojawiają się dwa inne napisy: „stop plotting” – klikając na niego zakończymy zaznaczanie kursu oraz „clear course” – usuwa to co do tej pory zaznaczyliśmy.
Aby sternik pokierował łodzią według naszego kursy, musimy przeciągnąć mapę z zaznaczonym kursem na sternika, a następnie wydać mu odpowiednie komendy. Spis użytecznych komend można znaleźć tutaj.


Nauka


Nauczyciele:
Rybak

Poprawiony: sobota, 06 lutego 2016 14:03